سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چطوری نوع پوستمون رو تشخیص بدیم؟

اولین و مهم‌ترین مرحله برای رسیدگی و مراقبت از پوست ، شناخت دقیق نوع پوست و انتخاب محصولات پوستی بر اساس آن است. اگر شما ندانید که نوع پوستتان چیست، تمام هزینه و زمانی که صرف انجام روتین پوستی می‌کنید، به هدر می‌رود چرا که محصولات این روتین بر اساس نوع پوست شما انتخاب نشده‌اند. در نتیجه اثربخشی روی پوستتان ندارند و حتی به احتمال زیاد مشکلات پوستی شما را تشدید می‌کنند.

به عنوان مثال اگر کسی پوست چرب مستعد جوش داشته باشد، استفاده از محصولات مناسب پوست خشک باعث چرب‌تر شدن پوست و بروز جوش‌های بیشتر روی صورت می‌شود. برعکس اگر فردی با پوست خشک از محصولات مناسب پوست چرب استفاده کند، علائم خشکی پوستش تشدید می‌شوند.

پس شناخت دقیق نوع پوست برای داشتن یک روتین پوستی اثربخش ضروری و واجب است. اما سوال اصلی اینجاست که چطوری بفهمیم نوع پوستمون چیه؟

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است با انواع پوست و ویژگی‌های بارز هر کدام آشنا شوید:


به طور کلی چند نوع پوست داریم؟

 

1)    پوست چرب

پوست چرب یکی از رایج‌ترین انواع پوست است و دو مشخصه اصلی آن، چربی اضافه روی پوست و منافذ بزرگ هستند. غدد چربی در این نوع پوست به دلایل مختلفی بیش از حد فعالیت دارند و در نتیجه بیشتر از حد نیاز چربی تولید می‌کنند. در نتیجه پوست چرب همیشه براق به نظر می‌رسد، منافذ بزرگی دارد و می‌تواند مستعد آکنه باشد.

 

2)    پوست خشک

پوست خشک دقیقا برعکس پوست چرب است و مشکل کمبود چربی دارد. غدد چربی در این نوع پوست فعالیت بسیار کمی داشته و نمی‌توانند چربی مورد نیاز پوست را به اندازه کافی تولید کنند. در نتیجه پوست همیشه احساس خشکی می‌کند که این خشکی می‌تواند شدید و همراه با خارش و پوسته ریزی باشد.

بسیاری از افراد پوست خشک و دهیدراته را یک نوع پوست می‌دانند در صورتی که تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. برای اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت پوست خشک و دهیدراته را مطالعه کنید.

 

3)   پوست مختلط

پوست مختلط به نوعی پوست گفته می‌شود که به طور همزمان هم احساس خشکی می‌کند و هم چربی! افراد دارای این نوع پوست معمولا ناحیه تی زون چرب (پیشانی و بینی) و گونه‌های نرمال تا خشکی دارند.

 

4)   پوست نرمال

پوست نرمال از همه نظر در شرایط کاملا ایده‌آل قرار دارد؛ میزان چربی این نوع پوست در حد نرمال است به طوریکه پوست نه احساس خشکی می‌کند و نه چربی. همچنین در پوست نرمال خبری از منافذ بزرگ، آکنه، خارش، التهاب و یا پوسته ریزی نیست!

 

چطوری نوع پوستمون رو بشناسیم؟

برای شناخت نوع پوست یک روش خانگی بسیار ساده وجود دارد که مراحل آن به ترتیب زیر است:

1)   ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و با ملایمت خشک کنید. اگر شوینده مناسبی ندارید، می‌توانید از فوم شستشوی کدلی استفاده کنید که یک شوینده گیاهی ملایم و مناسب برای انواع پوست است.

2)   هیچ محصولی را به پوستتان نزنید و 30 دقیقه صبر کنید.

3)   بعد از گذشت 30 دقیقه یک دستمال کاغذی روی قسمت‌های مختلف صورت بگذارید و بردارید. دستمال کاغذی می‌تواند چربی پوست را به خود جذب کند و با گرفتن دستمال در مقابل نور می‌توانید چربی روی آن را ببینید:

·       اگر چربی زیادی روی دستمال وجود داشت، پس پوست شما از نوع چرب است.

·       اگر چربی فقط روی پیشانی و بینی (ناحیه تی زون) وجود داشت، پوست مختلطی دارید.

·       در صورتی که هیچ چربی روی دستمال مشاهده نکردید و در پوستتان نیز احساس کشیدگی داشتید، پوست شما از نوع خشک می‌باشد.

·       اگر مقدار چربی روی دستمال کم و در حد طبیعی بود، پوستتان کاملا نرمال است.

 

سخن آخر:

برای شناخت دقیق نوع پوست و انتخاب محصولات مناسب بر اساس نوع پوستتان می‌توانید از مشاورین آرسس بیوتی راهنمایی بگیرید. مشاورین متخصص ما بعد از تشخیص نوع پوست و بررسی ویژگی‌های کامل آن، محصولاتی را به شما معرفی می‌کنند که کاملا تخصصی و مناسب برای نوع پوست شما هستند.