سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا از بین بردن جای جوش با درمانهای خانگی امکان پذیر است؟

در بسیاری از موارد جوش‌ها بعد از خوب شدن ردی به شکل زخم یا لک روی پوست باقی می‌گذارند که برای برخی افراد بسیار آزاردهنده است. متاسفانه درمان کامل جای جوش با استفاده از روش‌های خانگی امکان پذیر نیست چون اثربخشی این روش‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند جای فرورفته جوش یا لک ناشی از آن را برطرف کند!

از طرفی روش‌ درمانی برای جای جوش باید کاملا تخصصی باشد و بر اساس نوع آن انتخاب شود. به عنوان مثال جای جوش می‌تواند به شکل زخم فرورفته، زخم برآمده (کلوئید) و یا لک باشد که برای هر کدام یک روش درمانی اختصاصی وجود دارد.

برای آشنایی با این روش‌ها توصیه می‌شود مقاله درمان جای جوش را مطالعه کنید تا با انواع جای جوش و روش از بین بردن هر کدام آشنا شوید.

اگر ترجیح می‌دهید روش‌های خانگی را امتحان کنید، باید بدانید که اگر جای جوش شما از نوع زخم فرورفته یا برآمده باشد، درمان خانگی روی آن هیچ تاثیری ندارد. اما اگر به شکل لک جزئی باشد، شاید با روش‌های خانگی بتوانید کمی آن را کمرنگ تر کنید که البته هیچ مدرک و شواهد علمی برای تایید آن وجود ندارد!

تعدادی از ماسک‌های خانگی که می‌توانید به راحتی در منزل تهیه کرده و استفاده کنید عبارتند از:

 

1) ماسک عسل، زردچوبه و آبلیمو

زردچوبه خاصیت ضدالتهاب قوی دارد و به رفع التهاب باقی مانده از جوش کمک می‌کند. عسل و آبلیمو در کنار هم نیز باعث روشن‌تر شدن لک ناشی از جوش می‌شوند.

 

روش استفاده:

1 قاشق غذاخوری زردچوبه، 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو را با هم ترکیب کنید و به صورت موضعی روی لکه‌هایتان بزنید. بعد از گذشت 10 الی 20 دقیقه بشویید.

 

2) پودر شیرین بیان

شیرین بیان از جمله ترکیبات گیاهی با خاصیت روشن کنندگی است که در بسیاری از محصولات ضد لک نیز وجود دارد.

 

روش استفاده:

مقداری پودر ریشه شیرین بیان را با آب ترکیب کنید طوریکه به شکل خمیر درآید. سپس آن را روی لکه‌های باقی مانده از جوش بزنید و بعد از گذشت 10 الی 20 دقیقه بشویید.

 

3) خاک رس و شیر

خاک رس به علت خاصیت لایه برداری که دارد، هم از بروز آکنه جلوگیری می‌کند و هم باعث کاهش لک ناشی از جوش‌ می‌شود. شیر نیز به علت داشتن اسید لاکتیک، خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی برای پوست دارد.

 

روش استفاده:

مقداری کافی از خاک رس، شیر و کمی گلاب را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس این خمیر را روی لکه‌ها یا کل صورت (به جز دور چشم) بزنید و بعد از گذشت 10 دقیقه بشویید.

 

نکات پایانی:

  • همانطور که قبل‌تر گفته شد، اثربخشی هیچ کدام از روش‌های معرفی شده از لحاظ علمی اثبات نشده و صرفا بر اساس تجربیات و نقل قول‌ها می‌باشد.
  • اگر قرار باشد هر کدام از ماسک‌های خانگی تاثیری روی کاهش لک جوش داشته باشند، قطعا در مدت زمان کوتاه و با دو یا سه مرتبه استفاده این اتفاق نمی‌افتد. پس برای گرفتن نتیجه دلخواه به طور منظم و مدام از این ماسک‌ها استفاده کنید.
  • قبل از آنکه هر ماسک خانگی را به صورتتان بزنید، حتما تست حساسیت را انجام دهید. برای انجام این کار مقداری از ماسک را روی پوست تمیز و خشک دست بزنید. اگر بعد از گذشت 24 ساعت هیچ حساسیتی رخ نداد، می‌توانید آن ماسک را به صورتتان نیز بزنید.
  • بعد از شستشوی هر ماسک و خشک کردن صورت، حتما از آبرسان و مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید.